Mindfulness MBSR groep

Mindfulness (MBSR) in de achterhoek, Oost Gelderland, de locatie is gelegen tussen Winterswijk, Aalten, Lichtenvoorde, Groenlo, Bredevoort.

Informatie links:

 

Wat is Mindfulness?

Mindfulness (MBSR) wordt ook wel vertaald als opmerkzaamheid, bewustheid, aandachtig zijn of wakker.
 ‘Het bewust en zonder oordeel aandacht geven aan het moment’. We herkennen allemaal de neiging om de dingen anders te willen dan ze zijn, vooral bij problemen zoals stress, pijn of ziekte. We laten ons dan makkelijk meesleuren door een stroom van gevoelens en gedachten (bijv. piekeren) en proberen moeilijke situaties te vermijden. De automatische denk- en gedragspatronen kunnen leiden tot gevoelens van spanning, angst of somberheid. In deze training leer je toe te laten wat er is, zonder het te willen veranderen. Het is namelijk juist het je ertegen verzetten waardoor klachten ontstaan, verergeren of in stand worden gehouden
Mindfulness is geen therapie en niet religieus, maar juist eenvoudig, helder, gestructureerd, niet “zweverig” en bruikbaar in het dagelijks leven. Leren door ervaren.

Een veelvoorkomende bron van chronische stress ligt in onszelf: We zijn kritisch naar onszelf en stellen vaak hoge eisen.
Mindfulness (MBSR=mindfulness based stress reductie) kan je leren anders om te gaan met de wisselende omstandigheden die nu eenmaal bij het leven horen.

Mindfulness kan helpen om het leven wat gemakkelijker, milder en vriendelijker te maken. Thuis oefenen is een onderdeel van de training waardoor je een stevige basis kan leggen. Een welwillende nieuwsgierige houding is nodig om zoveel mogelijk profijt van de training te hebben. Mindfulness geeft je dan je vrijheid terug. En dat is dan pure winst!

Voor veel mensen geldt dat mindfulness een snaar raakt.
Het kan een ingang tot acceptatie geven. Geen wereldschokkende veranderingen, maar iets concreets waar de meeste mensen mee verder kunnen. Uiteindelijk nemen we onszelf altijd mee en is mindfulness geen wondermiddel.

Oorspronkelijke methode J Kabat Zinn (  zie voor meer info bij historie)
Ik werk volgens de methode die oorspronkelijk ontwikkeld is door J Kabat Zinn die hij (MBSR) Mindfulness Based Stress Reductie noemde en blijf daarmee dicht bij de bron zoals Mindfulness is bedoeld. De training volgt een duidelijk protocol.
De training is kort (8 weken), nuchter en praktisch. Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness in je leven te integreren op elk gebied.

Aanmelden kan via het contactformulier, dan maken we een afspraak voor een persoonlijk intake gesprek en kijken we samen of deelname mogelijk is en krijg je uitgebreide informatie.

 

.

 

 

 

 

Voor wie?

 

Voor wie ?

Deze training richt zich tot mensen zelf actief willen bijdragen aan hun eigen welzijn en anders met stress wensen om te gaan. Wanneer je een burn out hebt doorgemaakt of er tegen aan zit kan dit een manier zijn om het te voorkomen. Bij terugkerende somberheid en neiging naar depressie kan het een bijdrage leveren aan preventie, en vooral acceptatie en omgaan met deze gevoelens. Als je nieuwsgierig bent naar meditatie, dan is deze cursus een mooie gelegenheid om daar mee kennis te maken.

Je hoeft niet altijd op een matje of kussen te zitten tijdens de oefeningen, dat kan ook op een stoel. Dus iedereen die wat fysieke beperkingen heeft word van harte uitgenodigd ook deel te nemen.

De training vraagt een grote eigen inzet. Het echte leren gebeurt tijdens het dagelijkse oefenen thuis. Wie deelneemt verbind zich om gedurende deze acht weken minstens drie kwartier per dag voor zichzelf te reserveren. Je krijgt hiervoor huiswerk en geluidsbestanden mee om te oefenen en een werkmap. Je ervaringen bespreken we in de bijeenkomsten. Je mag 1 bijeenkomst missen als dat noodzakelijk is. Weet je voor aanmelden al dat je meer dan 1 keer niet kunt dan is het beter om een volgende training mee te doen.

 

 

 

 

Hoe ziet de 8 weekse Mindfulnesstraining er uit?

Wat kan je verwachten?

Er zijn 8 groepsbijeenkomsten van 2,5 uur en een stilte/oefendag. In de bijeenkomsten onderzoek je eigen mogelijkheden om meer bewust aanwezig te zijn in je dagelijkse leven door aandachtoefeningen. De formele oefeningen zoals een bodyscan, eenvoudige yogaoefeningen, zit en loop meditatie. En informele oefeningen door bijvoorbeeld handelingen in het dagelijks leven met aandacht uit te voeren. Elke bijeenkomst heeft een thema dat centraal staat. Leren door ervaren ondersteund met theorie voor meer achtergrond informatie. Door te ervaren tijdens de oefeningen en vragen te stellen (inquiry) in de bijeenkomsten over deze directe ervaringen kan inzicht ontstaan in terugkerende patronen en de automatische reacties op de wisselende omstandigheden in het leven. Als begeleider blijf ik de deelnemer aanmoedigen naar zichzelf te kijken, te onderzoeken wat er is en wat hij of zij nodig heeft.

 

 

Intakegesprek

Bij aanmelding voor een mindfulnesstraining is de intake/kennismakingsprocedure als volgt vanaf september 2017

De intakeprocedure heeft als doel:
1. Te bepalen of er geen contra indicaties zijn bijv manische depressiviteit .
2. De ruimte/ tijd/motivatie er is om te oefenen thuis en de bijeenkomsten bij te wonen (er mag 1 bijeenkomst gemist worden indien noodzakelijk)
3. Vragen te stellen en uitgebreidere uitleg over de cursus te geven.
4. Er wordt een contract/deelnameformulier ondertekend. Dit is ook een commitment naar jezelf om echt de training te volbrengen en aan te gaan.

Keuze uit 2 mogelijkheden:

1.  Persoonlijk gesprek:  Vooraf aan het gesprek is het verstandig alle informatie zorgvuldig op de website door te lezen. De vragen die er dan nog zijn kunnen dan worden beantwoord. Het gesprek duurt max 30 minuten.

3. Telefonische intake:  We nemen een vragenlijst door per telefoon en u kunt nog wat vragen stellen. Ook dan is het verstandig vooraf alle informatie op de website alvast zorgvuldig door te lezen.

 

Wanneer het deelnameformulier is ingevuld en u hebt betaald dan bent u officieel aangemeld voor de training. Lees de annuleringsvoorwaarden op het   deelnameformulier goed door.

 

Stilte/oefendagen

Tussen bijeenkomst 6 en 7 is er een stilte/oefendag. Deze dag is facultatief maar wordt wel aangeraden. Veel deelnemers ervaren deze dag als bijzonder en verdiepend. Mocht je een stilte dag niet bij kunnen wonen tussen de bijeenkomsten dan kan deze kosteloos ingehaald worden tot een jaar na de training mits er plaats is. Extra dagen bijwonen kan ook onder voorwaarde dat er plaats is.

 

 

 

 

 

Terugkomochtend/avond

Locatie   Aalten (Bredevoort, Winterswijk)
voor alle data  8 weekse trainingen kijk bij data/tijden

Terugkom avond/ochtend Mindfulness 2017
Een ochtend/avond om de Mindfulness weer op te frissen of opnieuw te beginnen en ter ondersteuning. Voor mensen die hebben deelgenomen aan een Mindfulnesstraining bij Marlijn Mind & Body of bij een andere trainer.
Data: kijk bij data/tijden

kosten: vrijwillige gift  contant richtprijs €10
aanmelden via contactformulier of mail info@marlijn-mindbody.nl
Gaat door bij minimaal 4 aanmeldingen

 

 

voor alle data kijk bij data/tijden

Locatie 1: Kloosterdijk 4a Aalten/ net buiten Bredevoort. Deze locatie is goed te bereiken met eigen vervoer vanuit Winterswijk, Lichtenvoorde, Groenlo en Aalten en Doetinchem. Het ligt centraal in de achterhoek.

 

Aanmelden kan via het contactformulier, dan maken we een afspraak voor een persoonlijk intake gesprek in Bredevoort op of per telefoon. We kijken dan samen of deelname mogelijk is en krijg je uitgebreide informatie. Bij deelname aan de cursus is de prijs inclusief het intake gesprek en indien wenselijk ook een evaluatiegesprek na de training.

 

 

Vergoeding zorgverzekeraar

 

Check bij uw eigen verzekering of er een vergoeding mogelijk is. Op deze website staat een actuele link (op de pagina Mindfulness bovenaan of bij tarieven in het vak van de vervolgcursus) met de zorgverzekeringen die vergoeden.. Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van een 8-weekse MBSR/ MBCT training voor verzekerden van 18 jaar en ouder met burn-out klachten. Voorwaarden: de MBSR of MBCT moet gegeven worden door een mindfulnesstrainer die VMBN lid categorie 1 is, daarmee voldoe ik aan deze eisen.  De deelnemer heeft een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts nodig. De verwijsbrief kan de deelnemer samen met de factuur van de trainer meesturen naar de verzekeraar.
Informeert u vooraf goed bij uw eigen zorgverzekeraar!

U kunt ook overwegen om uw werkgever te vragen om een vergoeding. Het is niet ongebruikelijk dat werkgevers bijdragen in de kosten voor preventie of behandeling van psychische klachten (bijvoorbeeld in het geval van een burn out). Het is onderzocht dat het ziekteverzuim kan verlagen. Ook kunnen de kosten soms gedeclareerd worden in het kader van een persoonlijk ontwikkelingsplan.

 

 

Ervaringen van deelnemers

“Ik hou niet van overdrijven, maar deze intensieve training heeft mijn leven echt verrijkt. Ik heb in korte tijd geleerd om anders naar mijzelf te kijken en beter naar mezelf te luisteren. Naar mijn gedachten, automatische reacties bij stress of pijn, emoties, gedrag en communicatie, maar ook naar mijn lichaam. Met nieuwsgierige aandacht leven heeft voor mij een sneeuwbaleffect: wanneer ik ermee bezig ben (met oefeningen, meditatie of gewoon in het alledaagse), versterkt het effect zich bijna ongemerkt. En als ik even geen tijd heb om te mediteren … dan pak ik de draad weer op wanneer dat wel weer lukt.”

Bibi

Ik vond het een heel bijzondere ervaring! Door alle oefeningen er te zijn zoals het is voel ik me meer verbonden met mijzelf, en weet ik beter wie ik ben. Het voelt als een ontluikende bloem in het voorjaar. Dit moet groeien!”

Susan

 “De training gaf mij inzicht in mijzelf en de mildheid voor mijzelf. Wat legde ik de lat vaak hoog en stond ik een ander meer toe dan mijzelf. Ik liet regelmatig anderen over mijn grenzen gaan. De gevoelens die dat opriep zette ik aan de kant alsof het er niet mocht zijn. ik heb geleerd hier meer bij stil te staan en mijzelf wat meer te gunnen.
Marlijn, bedankt voor de veiligheid en het respect naar iedereen in de groep. Voor je kennis, kunde en je persoonlijke inbreng. Bedankt voor deze ervaring, die niemand meer van me afpakt!”

Aniek

Het heeft me meer gebracht dan ik in eerste instantie had verwacht. Het is helemaal niet zweverig, maar je staat stil bij wat je voelt, denkt en ervaart. het stilstaan bij emoties en fysieke ervaringen was soms confronterend maar het heeft me veel over mijzelf geleerd!  Bedankt daarvoor.”

Nicole

Een verhelderende 8 weken in een fijne rustige omgeving. Marlijn weet een prettige, respectvolle sfeer te creëren, waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Een eerste aanzet is gemaakt om met mildheid en aandacht naar mezelf en anderen te leren kijken en te leven in het nu.
Bedankt voor deze bewustwording en je openheid in het delen van je eigen ervaringen.”
Marieke
Mindfulnesstraining op maat voor (zorg) organisaties

Het is mogelijk om een mindfulnesstraining op maat aan te vragen voor organisaties

Een training van 6 weken i.p.v 8 met of zonder verdiepingsdag
Een 8 weekse training zonder verdiepingsdag.
Een kennismakings workshop van 2 uur waar geproefd kan worden aan de sfeer en inhoud van de training.

Onderzoek naar mindfulness MBSR

Onderzoek

Vooral in de VS is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van aandachttraining / Mindfulness Based Stress Reduction bij mensen met pijn, angst, fybromyalgie, psoriasis, depressie en kanker. Onderzoek is gedaan zowel in het Center for Mindfulness als ook in andere ziekenhuizen en instituten in de VS. Onderzoek is belangrijk om mindfulness of de kwaliteit van aandacht en haar effecten op lichaam en geest en gezondheid en welbevinden beter te begrijpen. Sinds enkele jaren wordt ook in Engeland aan de universiteiten van Cambridge, Oxford en Wales onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness Based Cognitive Therapy bij mensen met depressie.
In Nederland wordt onderzoek gedaan aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de universiteit van Maastricht.
De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten van aandachttraining:
er is een afname van lichamelijke en psychologische klachten
een positieve verandering in de leefstijl
cliënten kunnen zich beter ontspannen
hebben een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
melden een verbetering van kwaliteit van leven.

Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., et al. Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, (2003) 65, 564-570.
Saxe, G., Hebert, J., Carmody, J., Kabat-Zinn, J., Rosenzweig, P., Jarzobski, D., Reed, G., and Blute, R. Can Diet, in conjunction with Stress Reduction, Affect the Rate of Increase in Prostate-specific Antigen After Biochemical Recurrence of Prostate Cancer? J. of Urology, 2001.
Shapiro, SL and Schwartz, GE. Mindfulness in medical education: Fostering the health of physicians and medical practice. Integrative Med (1998) 1:93-94.
Shapiro, SL, Schwartz, GE, and Bonner, G. Effects of mindfulness-based stress reduction on medical and premedical students. J Behav Med (1998) 21:581-599.
Kabat-Zinn, J., Wheeler, E., Light, T., Skillings, A., Scharf, M., Cropley, T.G., Hosmer, D., and Bernhard, J. Influence of a mindfulness-based stress reduction intervention on rates of skin clearing in patients with moderate to severe psoriasis undergoing phototherapy (UVB) and photochemotherapy (PUVA). Psychosom Med (1998) 60:625-632.
Kabat-Zinn, J. Chapman, A, and Salmon, P. The relationship of cognitive and somatic components of anxiety to patient preference for alternative relaxation techniques. Mind/ Body Medicine (1997) 2:101-109.
Miller, J., Fletcher, K. and Kabat-Zinn, J. Three-year follow-up and clinical implications of a mindfulness-based stress reduction intervention in the treatment of anxiety disorders. Gen. Hosp. Psychiatry (1995) 17:192-200.
Massion, A.O., Teas, J., Hebert, J.R., Wertheimer, M.D., and Kabat-Zinn, J.Meditation, melatonin, and breast/prostate cancer: Hypothesis and preliminary data.
Medical Hypotheses (1995) 44:39-46.
Goldenberg, DL, Kaplin, KH, Nadeau, MG, et al. A controlled study of a stress reduction, cognitive-behavioral treatment program in fibromyalgia. Musculoskeletal Pain (1994) 2:53-66.
Kaplin, KH, Goldenberg, DL, and Galvin-Nadeau, M. The impact of a meditation-based stress reduction program on fibromyalgia. Gen. Hosp Psychiatry (1993) 15:284-289.
Kabat-Zinn, J., Massion, A.O., Kristeller, J., Peterson, L.G., Fletcher, K., Pbert, L., Linderking, W., Santorelli, S.F. Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disorders. Am. J Psychiatry (1992) 149:936-943.
Santorelli, S.F. A qualitative case analysis of mindfulness meditation training in an outpatient Stress Reduction Program, and its implications for self-knowledge. Doctoral Dissertation, University of Massachusetts School of Education. University Microfilms International, Kalamazoo, MI (1992).
Bernhard, J., Kristeller, J. and Kabat-Zinn, J. Effectiveness of relaxation and visualization techniques as an adjunct to phototherapy and photochemotherapy of psoriasis. J. Am. Acad. Dermatol. (1988) 19:572-573.
Kabat-Zinn, J. and Chapman-Waldrop, A. Compliance with an outpatient stress reduction program: rates and predictors of completion. J.Behav. Med. (1988) 11:333-352.
Kabat-Zinn, J., Lipworth, L., Burney, R. and Sellers, W. Four year follow-up of a meditation-based program for the self-regulation of chronic pain: Treatment outcomes and compliance. Clin.J.Pain (1986) 2:159-173.
Kabat-Zinn, J., Lipworth, L. and Burney, R. The clinical use of mindfulness meditation for the self-regulation of chronic pain. J. Behav. Med. (1985) 8:163-190.
Kabat-Zinn, J. An out-patient program in Behavioral Medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results. Gen. Hosp. Psychiatry (1982) 4:33-47.
Teasdale, JD, Segal, ZV, and Williams, JMC. How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attentional control (mindfulness) help? Behav Res Ther (1995) 33:25-39.
Teasdale, JD. Metacognition, mindfulness and the modification of mood disorders. Clin Psychol Psychother (1999) 6:146-155.
Williams JMG, Teasdale JD, Segal ZV, and Soulsby J. Mindfulness-Based Cognitive Therapy reduces overgeneral autobiographical memory in formerly depressed patients.
J Abnorm Psychol.

Historie

Jon Kabat Zinn heeft de mindfulness ontwikkeld tot een training die de MBSR(Mindfulness Based Stress Reductie)voor mensen met chronische pijn. Het bleek echter ook goed te werken bij mensen met stress gerelateerde klachten. De preventieve werking die deze training heeft is een zeer waardevolle eigenschap die door wetenschappelijk onderzoek is bevestigd.

Hij zag hoe in het ziekenhuis waar hij werkte een aantal mensen tussen wal en schip vielen. Deze mensen waren medisch gezien uitbehandeld en moesten zelf uitzoeken hoe zij verder konden leven met ernstige pijn, chronische moeheid en tal van fysieke beperkingen. Artsen bleken behoefte te hebben aan een methode waarmee patiënten zelf iets aan hun gezondheid konden doen.

Kabat-Zinn ontwikkelde een programma onder de naam ‘Mindfulness Based Stress Reduction’ (MBSR). Dit programma was er op gericht mensen te begeleiden bij lange termijn revalidatie en de psychosociale gevolgen daarvan. Hij kreeg toestemming om met een aantal patiënten, bij wijze van experiment, het MBSR-programma te doen.
De resultaten bleken zo verrassend te zijn, dat het MBSR-programma standaard werd toegepast in het academisch ziekenhuis waar hij werkte.
In 1979 opende de Stress Reduction Clinic, onderdeel van de faculteit Geneeskunde, haar deuren.
Kabat-Zinn ging bij het ontwikkelen van het MBSR-programma uit van zijn kennis van biomedisch onderzoek. Deze kennis vulde hij aan met inzichten uit bewustzijnsdisciplines en uit de volwassen-educatie. Bewustzijnsdisciplines – meditatievormen – geven concrete aanwijzingen over de oorzaken van lijden en over de wijze waarop een mens met dit lijden kan omgaan en het kan verminderen.
De grote verdienste van Kabat-Zinn ligt in zijn vermogen deze kennis en inzichten te vertalen in oefeningen die de westerse mens kan toepassen, aangepast aan zijn mogelijkheden, ook bij ziekte en lichamelijk beperkingen.
Het MBSR-programma werd jarenlang gegeven in de kelder van het ziekenhuis van de universiteit van Massachusetts. Begin jaren negentig verhuisde de Stress Reduction Clinic naar een apart gebouw op het terrein van het ziekenhuis en werd de naam veranderd in Center for Mindfulness (CFM) in Medicine, Health Care and Society.
Inmiddels heeft het instituut meerdere trainers die de cursussen begeleiden. In de loop van zo’n twintig jaar hebben meer dan 13.000 mensen de cursus gevolgd. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van aandachttraining bij mensen met pijn, angst, fybromyalgie, psoriasis, depressie en kanker.
Aandachttraining wordt ook in andere verbanden onderwezen, bijvoorbeeld in gevangenissen, op scholen, aan managers en advocaten en aan een Olympische roeiploeg in 1984. In arme buurten van Worcester, waar het CFM gevestigd is, wordt de training kosteloos aangeboden onder de naam ‘Inner City Program’ aan arme lokale inwoners en immigranten, mensen met meestal grote sociale en emotionele problemen.
Kabat-Zinn heeft het instituut in 2000 verlaten. Zijn collega Saki Santorelli is sindsdien de directeur van het Center for Mindfulness.