Leren mediteren

 In een 8 weekse mindfulnesstraining die gericht is op anders omgaan met stress kan  je ook leren mediteren op verschillende manieren. Mindfulness is daar een goede basis voor. Je bent intensief bezig 8 weken met het ontwikkelen van een goed gebalanceerde aandacht of focus. Zo leg je een basis om eventueel verder te kunnen gaan met meditatie. De keuze daarvoor is heel persoonlijk en zeker niet verplicht. Een training in aandachtigheid is een cadeautje voor jezelf !

Verder gaan met mediteren

Na het afronden van een mindfulnesstraining heb je de basis gelegd om meditatie verder te ontwikkelen. Daarvoor zijn vele mogelijkheden tegenwoordig. Het vergt in de eerste plaats wel wat discipline om liefst elke dag, of zeer regelmatig, hiermee bezig te zijn. Er zijn bijvoorbeeld stilteretraites die overal georganiseerd worden. Korte van een weekend en langere van 8 dagen of langer. Het belangrijkste om echt profijt te kunnen ervaren van meditatie is toch wel elke dag formele oefeningen doen zoals zitmeditatie, loopmeditatie, een bodyscan of bewegen in aandacht.

Sanga’s

Er worden ook steeds meer mediatiegroepen (sanga) gevormd om gezamelijk te zitten. Het is ondersteunend en kan helpend zijn om de discipline op te bouwen. Wil je meer begeleiding dan kan dat ook door iemand te vinden die dat kan en wil. Belangrijk is wel om begeleiders te vinden die zelf al lange tijd mediteren met retraite ervaring, en wat meer verdiepende kennis hebben omtrent meditatie. Toch wel minimaal een 10 jaar of meer.

klik hier voor info 8 weekse mindfulnesstraining