Wat is meditatie

Meditatie is de enige bewuste en systematische menselijke activiteit waar het in de kern niet gaat over het verbeteren van jezelf of ergens anders te komen, maar wel om simpelweg te realiseren waar je al bent.’ – Jon Kabat-Zinn

Mediteren is al duizenden jaren oud. Er zijn veel meditatiemethoden. Over het algemeen zijn onderstaande elementen in alle methoden aanwezig.

Focus aandacht
Bij meditatie focussen we op één ding of object om onze geest te concentreren. Deze focus kan o.a. op onze ademhaling, een woord dat we herhalen, sensaties in ons lichaam, of zelfs onze gedachten zijn. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze gedachtespinsels en zijn we weer gefocust op wat er zich in het huidige moment afspeelt.

Herstel van de aandacht
Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar het meditatieobject of de focus. Ondanks dat je tijdens het mediteren bewust je aandacht richt op een meditatieobject zul je merken dat de aandacht tijdens een meditatieoefening nog veelvuldig zal afdwalen. Het regelmatig afdwalen van de aandacht is normaal en betekent niet dat je verkeerd mediteert. Wat je wel kunt doen is steeds weer bewust herstellen.

Accepteer en omarm
Alle gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Als we mediteren horen we nog steeds het geluid van voorbij razend verkeer, voelen we nog steeds de kater van gisteren, denken we nog steeds aan de klussen die we morgen moeten doen enzovoort. Het grote verschil is dat deze afleidingen ons niet meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen. Geen conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. Ook hoef je niets te veranderen, te bereiken of op te snappen. We omarmen en leven het huidige moment zoals het simpelweg nu is.

Het resultaat
Door  het volgen van de basisprincipes is dat in de loop van de meditatie een reactie op gang komt die precies het tegenovergestelde is van stress. De geest komt tot rust, de aandacht wordt alert en het lichaam ontspant. Interessant aan de drie basisprincipes van meditatie is dat ze misschien op je overkomen als een techniek of het aannemen van een houding. In feite zijn het de eigenschappen van een in natuurlijke balans en in de flow staat verkerende geest.

Oefenen en begeleiding
Het zijn allemaal eigenschappen die we in de basis in al ons hebben. Vaak moet het wakker gemaakt worden. Regelmatig oefenen is een belangrijk onderdeel van leren mediteren. Begeleiding in de beginfase is belangrijk om valkuilen te leren zien en een basis te leggen. De menselijke geest heeft nogal de neiging zichzelf voor de gek te houden en te vermijden wat niet gezien wil worden.

Leren mediteren : klik hier voor de cursus leren mediteren