Meditatie en mindfulness (deel 1)

De betekenis van het woord ziel gebruik ik hier als het denken, voelen en willen van de mens, het onbewuste.

Sommigen kennen misschien wel het interview programma kijken in de ziel. Een bepaalde beroepsgroep wordt intensief bevraagd naar ervaringen en beleving van gebeurtenissen. Daarbij kijken enkelen behoorlijk diep in de geest en emoties. Stellen zich zo nu en dan ook kwetsbaar op en leggen daarmee hun ziel bloot voor anderen.

Meditatie is in feite ook kijken in je ziel. Je eigen ziel welteverstaan, waarbij je dit niet deelt met anderen. Tenzij je een gesprek met een meditatiebegeleider of retraitebegeleider hebt.

Mindfulness is daarbij een vaardigheid en instrument om meditatie te beoefenen.

Mindful zijn is niet alleen focussen op wat je aan het doen bent. Het is meer dan dat. Eenvoudig en toch ook weer niet. Het is een bepaald soort aandacht. Het is niet een superconcentratie waarbij je vaak jezelf op je kop geeft als het niet lukt om vast te houden. Het is ook niet lekker wegdromen in allerlei verhalen en wonderschone gedachten.  De kunst is om een balans te vinden tussen deze twee en een brede aandacht met een lichte concentratie die gericht is op wat je op het moment doet of ervaart. Dat lijkt heel eenvoudig. Uit ervaring met zowel mijn eigen beoefening als vele deelnemers aan mindfulnesstrainingen blijkt dat toch steeds weer een misvatting. Het vergt training en inzet.

Heb je eenmaal een balans gevonden en kan je deze langere tijd behouden dan gebeurt er iets wonderlijks. Namelijk de mogelijkheid om te kijken naar wat er plaatsvind in de geest. Hoe je met bepaalde omstandigheden, ervaringen, het leven omgaat. Als gevolg daarvan kan het zijn dat je meer ontspant en acceptatie ontwikkelt ten aanzien van gebeurtenissen in je leven. Kijken in je ziel en de zieleroerselen zien en laten zijn. Zonder oordeel en met veel begrip en liefde zodat er misschien na lange tijd iets verandert, bijna als vanzelf.

Voordat je deze specifieke aandacht ook in je hectische leven kunt toepassen en behouden duurt een tijdje en vraagt een constante oefening. Vergelijk het met je lichaam dat fitter en makkelijker beweegt als je regelmatig blijft bewegen en oefeningen blijft doen. Daardoor gebruik je het lichaam makkelijker in je dagelijkse leven. Zo werkt het ook met de geest. Trainen door middel van de formele oefeningen waardoor je het dagelijks steeds beter en meer kunt toepassen.

Wil je ook een start maken met mindfulness? dinsdagavond 11 september start een 8 weekse cursus in kleine groep van max 8 klik voor info op de link  mindfulnesstraining