Mindfulness MBSR groep

Meer uitleg over mindfulness

Mindfulness achterhoek (MBSR), Oost Gelderland, de locatie is gelegen tussen Winterswijk, Aalten, Lichtenvoorde, Groenlo, Bredevoort.

 

Wat is Mindfulness?

Herken je dit?

Lig je s’nachts vaak te piekeren over van alles? Voel je veel onrust en wil je dat eigenlijk niet? Je wilt rust in je hoofd en in je lichaam! Merk je dat je regelmatig een “kort lontje hebt? Of is er een vaag gevoel van onvrede en wil je diep van binnen dat er iets verandert in je leven, maar je weet niet precies wat? Misschien heb je recentelijk iets meegemaakt in je leven waardoor je het besef hebt dat je meer wil genieten van het leven? Dan is een intensievere 8 weekse mindfulness cursus misschien wel iets voor jou!

Wat betekent mindfulness?

Mindfulness (MBSR) wordt ook wel vertaald als opmerkzaamheid, bewustheid, aandachtig zijn of wakker.
Een definitie is: ” bewust en zonder oordeel aandacht geven aan het moment”. We herkennen allemaal de neiging om de dingen anders te willen dan ze zijn, vooral bij problemen zoals stress, pijn of ziekte. We laten ons dan makkelijk meesleuren door een stroom van gevoelens en gedachten (bijv. piekeren) en proberen moeilijke situaties te vermijden. De automatische denk- en gedragspatronen kunnen leiden tot gevoelens van spanning, angst of somberheid.
In deze training leer je toe te laten wat er is, zonder het te willen veranderen. Het is namelijk juist het je ertegen verzetten waardoor klachten ontstaan, verergeren of in stand worden gehouden
Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR) is geen therapie en niet religieus. Het is juist eenvoudig, helder, gestructureerd, niet “zweverig” en bruikbaar in het dagelijks leven. Leren door ervaren.

Mindfulness kan helpen bij Chronische stress 

Een veelvoorkomende bron van chronische stress ligt in onszelf: We zijn kritisch naar onszelf en stellen vaak hoge eisen.
Mindfulness (MBSR=mindfulness based stress reductie) kan je leren anders om te gaan met de wisselende omstandigheden die nu eenmaal bij het leven horen.

Mindfulness geeft je je vrijheid terug

Mindfulness kan helpen om het leven wat gemakkelijker, milder en vriendelijker te maken. Mindfulness geeft daardoor  je vrijheid terug. En dat is dan pure winst!

Mindfulness laat je de mooie en vrolijke kanten van het leven weer scherper zien en beleven

Ondanks dat er moeilijke momenten in de training kunnen zijn leer je uiteindelijk dat er de mooie en minder mooie momenten in het leven elkaar afwisselen. Intenser leren beleven wat er op het moment zelf aanwezig is.

Voor veel mensen geldt dat mindfulness een snaar raakt

Het kan een ingang tot acceptatie geven. Geen wereldschokkende veranderingen, maar iets concreets waar de meeste mensen mee verder kunnen.

 

Oorspronkelijke methode J Kabat Zinn 

Ik werk volgens de methode die oorspronkelijk ontwikkeld is door J Kabat Zinn die hij (MBSR) Mindfulness Based Stress Reductie noemde en blijf daarmee dicht bij de bron zoals Mindfulness is bedoeld. De training volgt een duidelijk protocol.
De training is kort (8 weken), nuchter en praktisch. Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness in je leven te integreren op elk gebied.

klik hier voor data mindfulnesstrainingen

Aanmelden kan via het contactformulier, dan maken we een afspraak voor een persoonlijk intake gesprek en kijken we samen of deelname mogelijk is en krijg je uitgebreide informatie.

 

.

 

 

 

 

Voor wie?

 

Voor wie is mindfulness ?

Deze training is in principe voor iedereen en richt zich tot mensen zelf actief willen bijdragen aan hun eigen welzijn en anders met stress wensen om te gaan. Wanneer je een burn out hebt doorgemaakt of er tegen aan zit kan dit een manier zijn om het te voorkomen. Bij terugkerende somberheid en neiging naar depressie kan het een bijdrage leveren aan preventie, en vooral acceptatie en omgaan met deze gevoelens. Als je nieuwsgierig bent naar meditatie, dan is deze cursus een mooie gelegenheid om daar mee kennis te maken. Soms kan het zijn dat ik aanraad om de training niet(nog niet) te doen. Dat kan zijn in het geval van psychische aandoeningen waarvoor een gespecialiseerde behandeling noodzakelijk is, of wanneer je midden in een hele heftige fase van je leven zit.

Moet ik op een kussentje zitten?

Je hoeft niet altijd op een matje of kussen te zitten tijdens de oefeningen, dat kan ook op een stoel. Dus iedereen die wat fysieke beperkingen heeft word van harte uitgenodigd ook deel te nemen.

Is het intensief?

De training vraagt best wel wat eigen inzet. Het echte leren gebeurt tijdens het dagelijkse oefenen thuis. Wie deelneemt verbind zich om gedurende deze acht weken minstens drie kwartier per dag voor zichzelf te reserveren om te oefenen. Je ervaringen bespreken we in de bijeenkomsten. Je mag 1 bijeenkomst missen als dat noodzakelijk is.

klik hier voor data mindfulnesstrainingen

 

 

 

Hoe ziet de 8 weekse Mindfulnesstraining er uit?

Wat kan je verwachten?

Er zijn 8 groepsbijeenkomsten van 2,5 uur en een stilte/oefendag. In de bijeenkomsten onderzoek je eigen mogelijkheden om meer bewust aanwezig te zijn in je dagelijkse leven door aandachtoefeningen. Zo worden er “formele”‘  oefeningen aangeboden, zoals een bodyscan, eenvoudige yogaoefeningen, zit en loop meditatie. En “informele” oefeningen, door bijvoorbeeld handelingen in het dagelijks leven met aandacht uit te voeren.

Thema’s

Elke bijeenkomst heeft een thema dat centraal staat. Bijvoorbeeld educatie over stress, of wat is aandacht eigenlijk. Leren door ervaren ondersteund met theorie voor meer achtergrond informatie. Door te ervaren tijdens de oefeningen en daar over vragen te stellen  in de bijeenkomsten kan inzicht ontstaan.  Door terugkerende patronen te herkennen en de automatische reacties op de wisselende omstandigheden in het leven te gaan zien. Als begeleider blijf ik de deelnemer aanmoedigen naar zichzelf te kijken, te onderzoeken wat er is en wat hij of zij nodig heeft.

klik hier voor data mindfulnesstrainingen

 

Kennismakingsgesprek

Het kennismakingsgesprek heeft als doel:

1. Samen te kijken of het raadzaam is de training wel of niet te gaan doen.(soms zijn er contra indicaties)
2. De ruimte/ tijd/motivatie er is om te oefenen thuis en de bijeenkomsten bij te wonen (er mag 1 bijeenkomst gemist worden indien noodzakelijk)
3. Vragen te stellen en uitgebreidere uitleg over de cursus te geven.
4.  Wederzijds kennis maken
5. Er wordt een contract/deelnameformulier ondertekend. Dit is ook een commitment naar jezelf om echt de training te volbrengen en aan te gaan.

Keuze uit 2 mogelijkheden:

1.  Persoonlijk gesprek:  Vooraf aan het gesprek is het verstandig alle informatie zorgvuldig op de website door te lezen. De vragen die er dan nog zijn kunnen dan worden beantwoord. Het gesprek duurt max 30 minuten.

3. Telefonische intake:  We nemen een vragenlijst door per telefoon en u kunt nog wat vragen stellen. Ook dan is het verstandig vooraf alle informatie op de website alvast zorgvuldig door te lezen.

ga hier naar contact voor een afspraak

Wanneer het deelnameformulier is ingevuld en u hebt betaald dan bent u officieel aangemeld voor de training. Lees de annuleringsvoorwaarden op het deelnameformulier goed door.

 

Stilte/oefendagen

Verdiepingsdag in stilte

Tussen bijeenkomst 6 en 7 is er een stilte/oefendag. Deze dag is facultatief maar wordt wel aangeraden. Veel deelnemers ervaren deze dag als bijzonder en verdiepend. Mocht je een stilte dag niet bij kunnen wonen tussen de bijeenkomsten dan kan deze kosteloos ingehaald worden tot een jaar na de training mits er plaats is. Extra dagen bijwonen kan ook onder voorwaarde dat er plaats is.

 

 

 

 

 

Vergoeding zorgverzekeraar

 

klik hier voor vergoedingen 2018

Check bij uw eigen verzekering of er een vergoeding mogelijk is. Op deze website staat een actuele link hierboven en op de pagina Mindfulness bovenaan of bij tarieven in het vak van de vervolgcursus. Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van een 8-weekse MBSR/ MBCT training voor verzekerden van 18 jaar en ouder met burn-out klachten. Voorwaarden: de MBSR of MBCT moet gegeven worden door een mindfulnesstrainer die VMBN lid categorie 1 is, daarmee voldoe ik aan deze eisen.  De deelnemer heeft een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts nodig. De verwijsbrief kan de deelnemer samen met de factuur van de trainer meesturen naar de verzekeraar.
Informeert u vooraf goed bij uw eigen zorgverzekeraar!

Werkgevers vergoeden soms ook mindfulnesstrainingen, informeer daarvoor bij uw werkgever.

 

Ervaringen van deelnemers

“Ik hou niet van overdrijven, maar deze intensieve training heeft mijn leven echt verrijkt. Ik heb in korte tijd geleerd om anders naar mijzelf te kijken en beter naar mezelf te luisteren. Naar mijn gedachten, automatische reacties bij stress of pijn, emoties, gedrag en communicatie, maar ook naar mijn lichaam. Met nieuwsgierige aandacht leven heeft voor mij een sneeuwbaleffect: wanneer ik ermee bezig ben (met oefeningen, meditatie of gewoon in het alledaagse), versterkt het effect zich bijna ongemerkt. En als ik even geen tijd heb om te mediteren … dan pak ik de draad weer op wanneer dat wel weer lukt.”

Bibi

Ik vond het een heel bijzondere ervaring! Door alle oefeningen er te zijn zoals het is voel ik me meer verbonden met mijzelf, en weet ik beter wie ik ben. Het voelt als een ontluikende bloem in het voorjaar. Dit moet groeien!”

Susan

 “De training gaf mij inzicht in mijzelf en de mildheid voor mijzelf. Wat legde ik de lat vaak hoog en stond ik een ander meer toe dan mijzelf. Ik liet regelmatig anderen over mijn grenzen gaan. De gevoelens die dat opriep zette ik aan de kant alsof het er niet mocht zijn. ik heb geleerd hier meer bij stil te staan en mijzelf wat meer te gunnen.
Marlijn, bedankt voor de veiligheid en het respect naar iedereen in de groep. Voor je kennis, kunde en je persoonlijke inbreng. Bedankt voor deze ervaring, die niemand meer van me afpakt!”

Aniek

Het heeft me meer gebracht dan ik in eerste instantie had verwacht. Het is helemaal niet zweverig, maar je staat stil bij wat je voelt, denkt en ervaart. het stilstaan bij emoties en fysieke ervaringen was soms confronterend maar het heeft me veel over mijzelf geleerd!  Bedankt daarvoor.”

Nicole

Een verhelderende 8 weken in een fijne rustige omgeving. Marlijn weet een prettige, respectvolle sfeer te creëren, waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Een eerste aanzet is gemaakt om met mildheid en aandacht naar mezelf en anderen te leren kijken en te leven in het nu.
Bedankt voor deze bewustwording en je openheid in het delen van je eigen ervaringen.”
Marieke
Mindfulnesstraining op maat voor (zorg) organisaties

Het is mogelijk om een mindfulnesstraining op maat aan te vragen voor organisaties

 

Klik hier voor contact en afspraak