Yin Yoga

Yin Yoga Winterswijk, Aalten, Bredevoort

YIN YOGA  EN MINDFULNESS

Yin Yoga en mindfulness zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De basisprincipes van mindfulness lopen als een rode draad door de lessen. Je oefent in niet oordelen, je leert om je aandacht naar het hier en nu te brengen, en je niet te verbinden met gevoelens en gedachtes die voorbijkomen.

Wat is het?
Bij deze Yoga stijl blijven we langer in een zelfde houding waarbij we opbouwen naar zo’n 3 tot 5 minuten. Maar als je in het begin jezelf al zo ver of diep mogelijk brengt dan wordt het verblijven in de houding erg zwaar. Daardoor kan het zijn dat je er zelfs eerder uit moet komen. We willen met Yin Yoga juist rustig in de houding ‘zinken’. Omdat je langer in de houding blijft en de mentale en fysieke processen observeert dan ontstaat er meestal meer ruimte, waardoor je alsnog dieper in de houding kunt komen.
Ben je over het algemeen ongeduldig? Dan is de Yin Yoga echt iets voor jou omdat het je zal helpen geduld en acceptatie te leren, naast de fysieke voordelen.

Stil zijn en niets doen
Bij Yin Yoga houdingen is het niet nodig iets te doen. Door juist zo weinig mogelijk te doen gebeurt er iets. Omdat je door het overgeven aan de houding en de zwaartekracht het werk laat doen kan er ruimte ontstaan. Letterlijk in de gewrichten en het lichaam maar ook op het mentale vlak. Dus leren op je gemak te zijn met ongemak door de stilte op te zoeken in lichaam en geest.

Bindweefsel
Yin Yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Door een houding lang aan te houden (en niet te bewegen zoals bij actievere vormen van Yoga) bereik je het stugge bindweefsel.
In het bindweefsel zijn veel afvalstoffen opgeslagen die ontstaan zijn door fysieke en mentale stress. Omdat het bindweefsel als het ware te geopend word ga je figuurlijk en letterlijk lekkerder in je vel zitten.

Balans tussen Yin en Yang
Stress is niet altijd slecht en is soms zelfs noodzakelijk om iets voor elkaar te krijgen. Maar er moeten ook voldoende momenten van ontspanning zijn. Daarom is er In de lessen is altijd balans tussen Yin en Yang en gebruik ik ook elementen uit de Dru yoga om meer yang in de lessen toe te voegen.

Chi stroom
Bij alle yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi stimuleert.

Zelfkennis en inzicht
Bij Yoga gaat het over ervaren en (h)erkennen van (ont)spanning, gevoelens en patronen op de mat. Deze ervaringen kan je vervolgens meenemen naar je dagelijkse leven. Bij Yin Yoga is er alle ruimte en de tijd is om dit te voelen.
In de rust en stilte tijdens een houding kunnen opeens bepaalde patronen duidelijk worden (ik zoek altijd de maximale grens op. Ik ga er vaak over heen of ik vind het moeilijk om niets te doen, niet bezig te zijn). Het is mijn ervaring dat zo’n inzicht veel directer bij je binnenkomt, dan wanneer je het ergens leest of wanneer iemand dit tegen je zegt.

Acceptatie, zelfzorg en compassie
Je lichaam is goed zoals het nu is, je ademhaling is goed zoals het nu is, jij bent gewoon helemaal goed zoals je nu bent.
Het loslaten van naar iets streven en iets willen veranderen omdat het nog niet goed (genoeg) is, kan heel bevrijdend werken.

De deelnemers worden zorgvuldig begeleid, mede door de jarenlange ervaring als dans, pilates en yoga docent, mindfulnesstrainer en eigen meditatie beoefening.

De lessen zijn 75 minuten en eindigen altijd met een uitgebreide ontspanning

Voor lestijden, locatie en dag ga naar lesrooster en data 

Klik op deze link voor meer info over Dru yoga

Critical Alignment Yoga
Critical Alignment pakt chronische stress op zowel het psychische als het lichamelijke vlak aan. Bij een juiste manier van het beoefenen van asana’s  komen we oog in oog te staan met onze ambities en ook met stress, want die is hiermee sterk verweven. Deze bewustwording van stress is een belangrijke stap voorwaarts, want het (uitvoeren van de oefening) creëert ruimte. Door een goede technische uitvoering van de oefening en door passief te blijven registreren, dus zonder proberen in te grijpen, zorgen de ruimte en de open aandacht ervoor dat de stress langzaam zijn greep verliest. (Gert van Leeuwen) Ook bij deze stijl staat de wervelkolom centraal maar benadert dit vanuit yoga in combinatie met een wetenschappelijk goed onderbouwde en onderzochte theorie.

Deze aanpak verweef ik in alle lessen die ik geef op bewegingsgebied. Dus zowel in de yoga als in de pilateslessen. Het gebruik van een stripje en rolletje onder de wervelkolom om weer beweging in de wervelkolom te bewerkstelligen is daarbij het uitgangspunt. De level trainingen die ik volgde bij Gert van Leeuwen heeft mijn kijk op pilates- en yoga lessen enorm verdiept. De wervelkolom als uitgangspunt van beweging loopt als rode draad door al mijn lessen heen. Zo nu en dan plan ik een  workshop waar ik voor geïnteresseerden deze techniek uitgebreider toepas om bepaalde houdingen en oefeningen uit te leggen en te verdiepen.

 

 

 

 

 

 

 

Locatie: In de Regio Achterhoek aan de Kloosterdijk 4a Aalten (centraal tussen Bredevoort, Lichtenvoorde,Winterswijk)