Pilates

Marlijn Mind& Body is al 14 jaar voornamelijk gespecialiseerd in  Pilates!

Wat is Pilates?

Pilates is geconcentreerd en bewust bewegen, waardoor de lichaamshouding, beweging en coördinatie aanmerkelijk verbeteren. Met name wanneer de lessen op regelmatige basis en voor een langere periode worden bezocht. Precisie en met aandacht de oefeningen uitvoeren is een belangrijk.
De nadruk ligt op het trainen en krachtig maken van de rompspieren, het “powerhouse” waarbij de diepe buik, rugspieren, bekkenbodem en middenrif worden gebruikt. Daarnaast worden de andere spieren juist lang en soepel getraind. Tevens wordt de schoudergordel gestabiliseerd. De houdingsspieren in de rug worden sterk zodat bij zwaar fysiek werk of sporten het lichaam dit beter kan opvangen!

Pilates is een mind en body bewegingsles

In de pilates lessen is met aandacht en geconcentreerd de bewegingen uitvoeren een belangrijk aspect en probeert de docent je in het huidige moment te houden. Zo ben je bewust en aandachtig bezig met je lichaam en leer je aanwezig zijn in het moment. Het gebruik van de adem in de beweging en volledig leren ademhalen geeft ruimte en lichtheid en is goed voor de algehele gezondheid.

Andere belangrijke aspecten zijn verbeteren van zowel kracht als souplesse, een juiste en bewuste ademhaling en lichaamshouding, concentratie en het exact uitvoeren van de vloeiende bewegingen. Het is een vorm van mindful (met aandacht) bewegen.

  • De resultaten kunnen zijn :
    -Een verhoogd lichaamsbewustzijn
    -Een soepele wervelkolom
    -Sterke diepliggende buikspieren en rugspieren
    -Verbeterde lichaamshouding
    -Verbeterde motoriek en bewegingstechniek
    – Lange spieren
    -Voorkomen van spierblessures
    -Goede ondersteuning van andere sporten
    -Minder rugklachten

In de lessen zijn veiligheid, kwaliteit en plezier erg belangrijk .

Wat doet pilates?

Je gaat beter in je vel zitten, bouwt energie op, vermindert rugklachten, stimuleert concentratie, integreert lichaam en geest. Het herstelt de disbalans in de spieren die vaak ontstaat bij het beoefenen andere sporten. Een paar keer per jaar werk ik met verschillende materialen in de gevorderde pilateslessen. Bijvoorbeeld kleine of grote ballen, ringen, foamrollers, dinabands. Aan het einde van de les is er tijd voor ontspanning.

Wat is het verschil met Yoga?

Het grootste verschil is dat de oefeningen bij Pilates max 10 keer per oefening herhaald worden. Bij de bekende yogastijlen beweeg je naar een houding toe en blijf je deze een aantal ademhalingen aanhouden en gebruik je de ademhaling om bepaalde spanningen en blokkades los te laten.

Instroom les: Wanneer er voldoende aanmeldingen zijn wordt er een instroom les aangeboden in de studio Bredevoort. Bij deelname van minimaal 4 deelnemers. Hier wordt de basis goed aangeleerd zodat instromen in een groep makkelijker is.
KLIK HIER VOOR AANMELDEN VAN EEN PROEFLES
KLIK HIER VOOR DE KOSTEN VAN LESSEN

Interessante links en (mijn) opleiders  Michael King Pilates MK
                                                             Pilates Company Debbie Jenner       

 Lesfragment van een gevorderde les met grote bal ( Er is destijds toestemming gevraagd aan de deelnemers in beeld )

Locatie: Winterswijk/Roelvinkstraat en Aalten, Bredevoort/Kloosterdijk